Železniční doprava se možná dočká velké revoluce. Americká společnost Wabtec nedávno odhalila první bateriově elektrický nákladní vlak na světě. Nejen v silniční dopravě, ale i v železniční dopravě je cílem snížit emise uhlíku, Železniční nákladní společnost předvedla svou lokomotivu na univerzitě v Carnegie Mellon. Každý rok se na amerických železnicích přesunuje kolem 1,7 miliardy tun zboží a spolupráce mezi univerzitou a společností Wabtec má za cíl vyvinout technologii, která by při této dopravě neprodukovala žádné emise.

FLXdrive battery-electric locomotive

Lokomotiva nese název „FLXdrive battery-electric locomotive“. Je dlouhá 75 stop a zdobí jí třešňově červená barva. V srdci lokomotivy najdeme 500 modulů lithium-iontových baterií, uspořádaných ve svazcích. Na začátku tohoto roku byl vlak podroben různými zkouškami. Podle společnosti budou emise zcela eliminovány vývojem doprovodných vodíkových palivových článků. Pokud by se tyto lokomotivy rozšířily po celém světě, každý rok by se vyprodukovalo o 300 milionů tun emisí oxidu uhličitého méně.

https://www.youtube.com/watch?v=zIgmNOxa5aI

Nákladní železniční doprava je ve světě velmi důležitá

Nákladní železniční doprava je v USA i v po celém světě nedílnou součástí průmyslu. 7% veškerého celosvětového nákladu se transportuje právě prostřednictvím nákladních lokomotiv. Většina nákladních vlaků je poháněna naftou, ale to by se mohlo v budoucnu změnit. Bateriový systém je uložen v tradičním těle lokomotivy, pohání nápravu vlaku a také využívá kinetickou energii brzdění vlaku k částečnému dobití baterie.

Vize uhlíkově neutrální železniční dopravy

Vlaky na baterie jsou levnější možností, než elektrifikovat celou železniční síť. Doposud se hlavní pozornost upírala na auta a na kamiony. Železniční doprava už ovšem také potřebuje změnu, aby se stala uhlíkově neutrální. Wabtec plánuje vyrábět palivové články se „zeleným“ vodíkem, který se vyrábí z obnovitelných zdrojů. Emise z nákladních vlaků patří v USA k největším na světě. Pokud se železniční nákladní doprava v USA dramaticky změní, může to být inspirace i pro další státy, aby vyměnily naftové lokomotivy za bateriově elektrické.